woensdag 14 december 2011

Kerstrapport bespreking

Het is zover, de kerstrapporten zijn klaar en deze kunnen op school opgehaald worden. Bij Nienke die in groep 7 (hier klas 5) van de lagere school zit mag ik op maandag tussen 17.00 uur en 19.00 uur komen. Zoals altijd is het er erg druk en vooral wachten in de rij want het gaat op volgorde van binnenkomst. Ik was er op tijd bij, want ik weet inmiddels hoe het werkt en sta liever 30 minuten vantevoren te wachten voordat de juffen om 17.05 uur aankomen en zich moeten settelen dan dat ik 1- 1,5 uur moet wachten in de rij en het steeds drukker wordt.

Bij Femke die in de 2e van de middelbare school zit mocht ik gisteren dinsdag na 18.30 uur komen. Ze hadden de klassen allemaal verdeeld in tijden zodat het niet zo druk zou zijn. Ik kom toch nog net ff eerder om 18.15 uur want wie weet zijn ze al begonnen. Nou dat waren ze en je kon dus ook al om 15.00 uur terecht..... Om 20.30 uur was ik eindelijk thuis pfff. Gelukkig is mijn maag inmiddels een beetje verItaliaanst, aangezien ook wij laat (naar Nederlandse begrippen) eten en ik dus met wel honger het vol hield, wel had ik heel veel dorst overigens van al dat praten...

Want ondanks dat je meteen het rapport bij binnenkomst ontvangt is het wel de bedoeling dat je met alle leerkrachten (10) een gesprekje hebt. Ja wat mij betreft is het een gesprekje maar daar denken voor Italiaanse ouders en leerkrachten anders over, die zitten rustig 20-30 minuten "te kletsen". Dezelfde ouders klagen steen en been als ze in de rij staan waarom het zo ontzettend lang duurt, maar als ze eenmaal zelf binnen zijn dan zijn er een aantal bij die echt de tijd nemen. Vreselijk...Het is dus vooral veel wachten in de rij totdat je in het betreffende klaslokaal mag komen. Als je klaar bent ga je op zoek waar de overige leerkrachten van jouw kind zich bevinden. Het is nogal een doolhof en chaotisch in die school met vele ouders die ook op zoek zijn naar het juiste lokaal waar de juiste leerkracht in zit. En als je die gevonden hebt mag je weer wachten....

Wat mij ook opviel is dat al die ouders van Femke haar klas die ik gesproken heb klagen over de lerares Wiskunde, dat ze slecht les geeft etc. Ik ben het daar overigens helemaal mee eens, maar ik ben benieuwd hoeveel van die ouders nou daadwerkelijk een klacht indienen bij dezelfde leerkracht of desnoods de directrice. Want klagen kunnen ze, maar er wat aan doen..daar heb ik mijn twijfels over. Een klas met 23 kinderen waarvan er 12 een onvoldoende hebben op hun rapport is toch duidelijk dat er iets aan de hand is.
Wat wel weer een voordeel hier is dat je gewoon over gaat als je een 5 op je rapport hebt voor Wiskunde als je de rest maar wel hoger hebt.

Ja het is me wat, maar goed ik heb beide kerstrapporten weer in huis en ze zagen er ook nog eens goed uit. Op naar het paasrapport, maar dan zal ik zeker op de school van Femke eerder aanwezig zijn...15.00 uur lijkt mij een prima tijd..

Tot de volgende blog
Marian
http://www.huisopdeheuvel.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten